مسیر عدم یکپارچگی و استرس تیپ چهار انیاگرام

تیپ چهار های گوشه‌گیر، در حرکت به سمت تیپ دو به صورت ناگهانی درگیر و سمج می‌شوند.

مسیر عدم یکپارچگی [فشار روانی و استرس]

 

تیپ چهار های متوسّط می‌توانند درخودفرورفته و دمدمی مزاج باشند، و خودشان را در زندگی خود از افراد مهم دور نگه دارند. استرسی که این موضوع را در چهارها برمی‌انگیزد، می‌تواند موجب شود که آن‌ها رفتارهای متوسّط دوها را در پیش بگیرند. آن‌ها می‌خواهند به خودشان اطمینان دهند که دیگران نسبت به آن‌ها بیگانه نشده اند. (که دیگران آن ها را علیرغم هیجانات طوفانی ترک نخواهند کرد.) به این منظور، آن‌ها سعی می‌کنند دیگران را راضی نگهدارند، سعی می‌کنند نیازهای آن‌ها را جست‌وجو و برآورده کنند، و توجّهات را به چیزهای خوبی که آن ها برای عزیزانشان انجام داده اند، جلب کنند.

 

تیپ چهارهای ناسالم، از واقعی‌سازی خود مایوس می شوند؛ و زمانی که به سمت دو حرکت می‌کنند، این می‌تواند به خوبی نشان‌دهنده سقوط هیجانی آن‌ها باشد. از آن جایی که دیگر نمی‌توانند خیلی خوب عمل بکنند، در نتیجه کسی دیگر را مجبور می‌کنند که از آن‌ها مواظبت کند.

 

آن‌ها ممکن است با والدین و یا با یک دوست خود زندگی کنند، یا به صورت کامل به همسر خود وابسته باشند، در عین حال از این افراد رنجیده خاطر هستند چون فکر می‌کنند که آن‌ها را درک نمی‌کنند یا از آن ها به اندازه کافی مواظبت نمی‌کنند. در نتیجه مشکلات جدی بروز پیدا می‌کند، برای این که چهارهای زوال یافته نسبت به خودشان تنفّر دارند و حتی ممکن است روابط خود را با کسانی که به آن‌ها وابسته هستند، تباه کنند. آن‌ها ممکن است به خودشان اجازه دهند برای جلب کمک از دیگران، خودشان را به صورت کامل داغون و درهم شکسته بکنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *