مسیر عدم یکپارچگی و استرس تیپ پنج انیاگرام

تیپ پنج های بی‌تفاوت، در حرکت به سمت تیپ هفت به صورت ناگهانی بیش فعال و پراکنده می‌شوند.

مسیر عدم یکپارچگی [فشار روانی و استرس]

 

تیپ پنج های متوسّط، گوشه‌گیر می‌شوند و از اجتماع کناره‌گیری می‌کنند تا متمرکز شوند بر تعقیب و پیگیری هر چیزی که باور دارند به آن‌ها حسی از صلاحیت و مهارت می‌دهد. برای رسیدن به این منظور، آن‌ها همچنین نیازهای اساسی برای راحتی، تماس، و ارتباط را قطع می‌کنند. این مورد به صورت اجتناب‌ناپذیر منجر به استرس می‌شود، و باعث می‌شود پنج‌ها بعضی از رفتارهای متوسّط تیپ هفت را انجام دهند.

 

در چنین مواقعی، پنج ها در تفکّرات خود پراکنده و پریشان، و در اعمال خود تکانشی می‌شوند. آن‌ها ممکن است خودشان را بی‌اختیار سرگرم بکنند یا ناگهان به لحاظ اجتماعی با دیگران ارتباط برقرار کنند، اگرچه تکانشی بودن آن‌ها اغلب موجب می‌شود این تلاش‌ها قبل از به نتیجه رسیدن نتیجه معکوس بدهند، و منجر به کناره گیری و انزوای اجتماعی بیشتر شوند. آن ها ممکن است برای فرار از این احساسات رنج آور به فعالیت‌های دیوانه وار و سوء استفاده از اجسام روی بیاورند.

 

تیپ پنج های ناسالم، می‌توانند به صورت افراطی منزوی و ناتوان از عملکرد مؤثر در محیط شوند؛ وقتی که آن‌ها به سمت تیپ هفت می‎روند، آن‌ها حتی بیشتر تکانشی می‌شوند، و به صورت نامنظم و نمایشی عمل می‎کنند. تفکّر خیلی زیاد، آن ها را به مشکلات زیادی رهنمون شده است، بنابراین آن ها دیگر فکر نمی‎کنند بلکه به صورت تکانشی عمل می‎کنند. پنج‎های زوال یافته، ناپایدار و بی‎ملاحظه می‎شوند، و به راه‎حل‎های پیش پا افتاده به مشکلات خود خیز برمی‎دارند، اگرچه اغلب به جای بهبود باعث آسیب بیشتر به خودشان می‎شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *