مسیر عدم یکپارچگی و استرس تیپ هفت انیاگرام

تیپ هفت های پراکنده، در حرکت به سمت تیپ یک به صورت ناگهانی کمال‌گرا و انتقادگر می‌شوند.

مسیر عدم یکپارچگی [فشار روانی و استرس]

 

تیپ هفت های متوسّط، خودانگیخته بودن را ارزشمند می‌دانند، آن‌ها دوست دارند با هر چیزی همراهی کنند به شرطی که آن انتخاب در آن موقعیّت به صورت بالقوه رضایتشان را جلب کند و یا برای آن ها خیلی جالب باشد. اگر این روند زیاد طول بکشد، هفت‌ها شروع می‌کنند از فقدان تمرکز و ساختار، احساس ناراحتی بکنند.

 

موقعی که تعهدات واقعی و مشکلات عقب افتاده، انباشته می‌شود، استرس افزایش یافته باعث می‌شود هفت‌ها بعضی رفتارهای متوسّط تیپ یک را بروز دهند. آن‌ها سعی می‌کنند امورات خود را ساماندهی کنند، ولی می توانند در انجام آن سخت‌گیر و تکانشی باشند. در چنین مواقعی، آن‌ها می‌توانند منتقد و ناشکیبا نسبت به خودشان و عملکردهایشان، و خشن و نامهربان نسبت به دیگران باشند. چون این تلاش ها ریشه در منتقد درونی (فرامن) تنبیه‌گر دارد و از راهنمای درونی واقعی سرچشمه نمی‌گیرد، هفت‌ها معمولاً از تعهد به نظم و برنامه طفره می‌روند، و بزودی فرار تکانشی خود از اضطراب را از سر می‌گیرند، با این وجود از سرکوب آن گناهی بزرگ احساس می‌کنند.

 

تیپ هفت های ناسالم می‌توانند کاملاً تکانشی و خارج از کنترل باشند (شیدا). آن‌ها می‌دانند که امکان راه یافتن به موفقیّت واقعی را از دست می‌دهند و باید در خیلی از فعالیت های خود وقفه ایجاد کنند. وقتی که آن‌ها رفتارهای یک‌های ناسالم را اتخاذ می‌کنند، سعی می‌کنند یک نظم سخت و مستبدانه را تحمیل کنند، و نسبت به دیگران وسواسی، تنبیه‌گر، و تلافی‌کننده می‌شوند، و نسبت به هر کسی که تهدیدی برای ساختار شکننده‌ای است که آن‌ها خلق کرده‌اند، نیز چنین رفتاری دارند. آن‌ها می‌توانند شبیه یک‌های ناسالم، نسبت به کسی یا چیزی که فکر می‌کنند می‌تواند راه‌حلی برای ناراحتی آن‌ها باشد، به صورت وسواسی تثبیت شوند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *