مسیر یکپارچگی و رشد تیپ شش انیاگرام

تیپ شش‌های هراسان و منفی‌باف، شبیه تیپ نُه‌های سالم آرام و خوش‌بین می‌شوند.

مسیر یکپارچگی [رشد و امنیّت]

 

هنگامی که تیپ شش های سالم به سمت تیپ نُه می‌روند، احساس می‌کنند که حامی پایدار درونی دارند که آن ها را قادر می‌سازد آرامش داشته باشند و نسبت به محیط پیرامون و دیگران آزاد و رها باشند. شش‌ها یاد می‌گیرند که می‌توانند با پیدا کردن ارتباط عمیق با حضور فیزیکی خود در اینجا و اکنون، در آرامش باشند. این به معنی فعّال‌تر شدن و یا ورزشکارتر شدن نیست؛ بلکه به معنی حس زندگی در لحظه‌ی اکنون است.

 

این یک پیشنهاد برای رهایی از دست یک ذهن بی‌قرار است: هر دو مورد؛ یعنی دمدمی مزاجی آن ها نسبت به دیگران و تمایل آن ها به افراط در اضطراب تقلیل می یابد. در این صورت آن‌ها به لحاظ هیجانی خیلی پایدار و پذیرا هستند و به دیگران اعتماد می‌کنند. به دلیل ثبات و بلوغ بیشتر، آن ها حامی دیگران می شوند. مشکلات آن ها با اضطراب به مقدار زیادی حل می‌شود و در نتیجه آن‌ها خیلی صلح آمیزتر، آسوده خاطرتر، دست و دل بازتر، و آرام‌تر می شوند.

 

نقطه امنیّت

شش‌های متوسّط، می‌توانند رفتارهای تیپ نُه متوسّط را بروز دهند، امّا معمولاً با دوستان قابل اعتماد و صمیمی. آن ها می‌توانند نسبت به دیگران کناره‌گیر باشند و تشریک مساعی نکنند و کاملاً خاموش باشند. احساس آن ها این است: «من سراسیمه کار می کردم تا امورات خوب پیش بروند و به مدت زیادی از همه چیز مواظبت می‌کردم، و الآن نمی خواهم کاری انجام بدهم، من مجبور نیستم که به شما جواب بدهم.» شش ها در حضور افراد قابل اعتماد، به خودشان اجازه می‌دهند که «کرخت و بی‌حس شوند» و از قبول مسئولیت های بیشتر اجتناب کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *