معرفی انیاگرام

 

اِنیاگرام یک سیستم شخصیّت‌شناسی بر اساس تلفیقی از خرد باستانی و روان‌شناسی مدرن روز است. اِنیاگرام به ما نشان می‌دهد که انواعی از نُه نوع مختلف از مردم در دنیا وجود دارند، نُه تیپ شخصیّتی یا انیاتایپ. ما ممکن است جنبه‌هایی از تمام تیپ‌ها را در خودمان ببینیم، ولی همیشه یکی از نُه تیپ، منزل اصلی ماست، از شکم مادر تا سینه‌ی خاک. کشف تیپ شخصیّتی، به ما کمک می‌کند تا ببینیم شبیه چه چیزی هستیم، و چرا ما چیزها را به صورتی که انجام می‌دهیم، انجام می‌دهیم. ما می‌توانیم این بینش‌ها را برای رشد و توسعه‌ی خود مورد استفاده قرار دهیم، در این صورت، میتوانیم به بهترینِ خودمان تبدیل شویم

بال‌های تیپ‎های شخصیتی

هر فردی، ترکیبی منحصر به فرد از تیپ اصلی او و یکی از دو تیپ کناری آن است که بال یا تیپ جانبی نامیده می‌شود.

تجربه نشان می‌دهد که هیچ‌کس فقط یک نوع تیپ شخصیتی ندارد. انیاگرام به ما می‌آموزد و آشکار می‌سازد که هر شخص، ترکیبی منحصر بفرد از تیپ شخصیتی اصلی و یکی از تیپ‌های کناری خود در دایره انیاگرام است. تیپ شخصیتی دوم هر فرد بال نامیده می‌شود که تیپ شخصیتی اصلی را تکمیل می‌کند و عناصر مهم و بعضی مواقع متناقض را به شخصیت اصلی اضافه می‌کند.

لایه‌های رشد تیپ‌های شخصیتی

هر فردی می‌تواند بین لایه‌های رشد یافتگی و زوال یافتگیِ تیپ شخصیتی خود حرکت کند و هرچه بالاتر رود، مناسب‌تر، مطلوب‌تر و سالم‌تر خواهد بود.

تجربه نشان می‌دهد هرکسی فارق از تیپ شخصیتی خود می‌تواند سحطی از رشدیافتگی روانی و شخصیت را دارا باشد. این رشدیافتگی در سطوح مختلف در تیپ‌های مختلف نمود رفتاری و افکاری متفاوتی را نشان می‌دهد. هر تیپ برای رشدیافتگی باید به طریق خود و در مسیر خود حرکت کند تا بر ترس‌هایش فائق آمده، چالش‌هایش را پشت سر گذاشته و به سمت تعالی شخصیت گام بردارد.

مسیر رشد تیپ‌های انیاگرام

 

تیپ‌های شخصیتی انیاگرام، یک رده بندی ایستا و ساکن نیستند. آنها پویا و ادامه‌دار هستند و رشد یا زوال روانی ما را منعکس می‌کنند. شماره‌های انیاگرام در یک ترتیبی قرار گرفته‌اند که جهت‌‏بندی یکپارچگی و رشد را نمایندگی می‌کنند. خطوط انیاگرام هر تیپ اصلی را به تیپهای رشد و استرس خود متصل میکند که رفتار هر تیپ را در شرایط سالم (یکپارچگی و رشد) پیش بینی می‌کند. شکل روبرو جهت‌بندی یکپارچگی و رشد هر تیپ را نشان می‌دهد.

۱←۷←۵←۸←۲←۴←۱
۹←۳←۶←۹

مسیر استرس تیپ‌های انیاگرام

 

تیپ‌های شخصیتی انیاگرام، در یک جهت به سمت رشد و در جهت دیگر به سمت استرس و عدم یکپارچگی حرکت می‌کنند. شماره‌های انیاگرام در خلاف جهت رشد به سمت زوال (عدم یکپارچگی و استرس) حرکت می‌کنند. خطوط انیاگرام، هر تیپ اصلی را به تیپهای رشد و استرس خود متصل می‌کند. شکل روبرو جهت‌بندی عدم یکپارچگی و استرس هر تیپ را نشان می‌دهد.

۱←۴←۲←۸←۵←۷←۱
۹←۶←۳←۹

تاریخچه‌ی انیاگرام

انیاگرام این «راز کیهانی جاودانی خودتجدید شونده» در بیش از چهار هزار سال قبل در بین النهرین توسط انجمنی از انسان‌های خردمند کشف شده و نسل به نسل به ما منتقل شده است. کشف مجدد اِنیاگرام در قرن اخیر، از طریق کارهای سه فردِ کلیدی و مهم اتفاق افتاده است: جورج ایوانویچ گورجیف، اُسکار ایچازو، و کلادیو نارانهو. همه‌ی این سه نفر، ایده‌های مرتبط با انیاگرام را به گروه‌های کوچکی از دانش آموزان، در متن آموزش‌های مرتبط با کار رشدِ روان‌شناختی و معنوی ارائه کرده اند.