مراکز شخصیتی انیاگرام

فرض اصلی انیاگرام این است که نُه ساختار شخصیتی اصلی در طبیعت انسان وجود دارد (نُه دیدگاه، نُه سیستم ارزشی، نُه مسیرِ بودن در دنیا، نُه تیپ شخصیتی یا انیاتایپ!). یکی از مهمترین نکاتی که انیاگرام را از سایر روشهای شناخت تیپ شخصیتی متمایز می‌کند، این است که آن یک سیستم پویا است. یعنی تیپ های شخصیتی انیاگرام ایستا و ساکن نیستند و از مسیرهای ویژه (چنانچه در دایره نماد انیاگرام نشان داده شده است.) با هم ارتباط دارند. تیپ های انیاگرام به سه گروه سه تایی تقسیم می‌شوند، هر گروه یکی از سه‌گانه‌های انیاگرام (تریادها) را تشکیل می‌دهند و به یک مرکز یا عملکرد هوش انسان منتسب هستند:

مرکز احساس

مرکز غریزه

مرکز تفکر

تیپ‌های احساسی انیاگرم

دلمشغولی: عشق به خود به صورت کاذب
مشکل دارند با: هویت و خصومت

جستجو میکنند: توجه
احساس نهفته و زیربنایی: شرم

تیپ های احساسی: ۲ – ۳ – ۴

تیپ‌های غریزی انیاگرم

دلمشغولی: کنترل محیط پیرامون
مشکل دارند با: پرخاشگری 

جستجو میکنند: استقلال
احساس نهفته و زیربنایی: خشم

تیپ های غریزی: ۸ – ۹ – ۱

تیپ‌های فکری انیاگرم

دلمشغولی: استراتژی‌ها و باورها
مشکل دارند با: عدم امنیت و اضطراب

جستجو میکنند: امنیت
احساس نهفته و زیربنایی: ترس 

تیپ های فکری: ۵ – ۶ – ۷

تریادهای انیاگرام

سه گانه‌ها برای کار تحول آفرین، موضوع مهمی هستند زیرا مشخص می‌کنند که عدم تعادل اصلی ما کجاست. این نظریه‌ به سه مؤلفه‌ی اساسی روان انسان (غریزه، احساس و تفکر) اشاره دارد که بر اساس آن، سه کارکرد با «مراکز» ظریف بدن انسان مرتبط هستند و تثبیت شخصیت، عمدتاً به یکی از این مراکز مرتبط است. شایان ذکر است که علم پزشکی مدرن نیز مغز انسان را به سه بخش اساسی تقسیم می‌کند: مغز ریشه یا مغز غریزی، سیستم لیمبیک یا مغز هیجانی و قشر مغز یا بخش متفکر آن. برخی از آموزگاران اِنیاگرام نیز بر همین اساس از سه مرکز سر، قلب و گات یا مراکز تفکر، احساس و انجام یاد می‌کنند.

هر یک از این سه گانه ها طیفی از ظرفیت‌ها و عملکردهای ما را نشان می‌دهد که مسدود یا مخدوش شده است. سپس شخصیت، سعی می‌کند شکاف‌های مسدود شده را پر کند، هر تیپ شخصیتی به روش خود این کار را انجام می‌دهد و تفاوت در شخصیت‌ها نیز از همینجا ناشی می‌شود. به طرز متناقضی، اگر تیپ کسی در سه گانۀ احساس باشد، این بدان معنا نیست که آنها احساسات بیشتری نسبت به سایر افراد دارند. به طور مشابه، اگر کسی در سه گانۀ تفکر باشد، این بدان معنا نیست که او از دیگران باهوش تر است. در واقع، در هر سه گانه، کارکرد مورد نظر (غریزه، احساس، یا تفکر) عملکردی است که ایگو به شدت پیرامون آن شکل گرفته است، و بنابراین جزئی از روان است که کمترین توانایی را دارد آزادانه عمل کند.

درون‌مایه‌ی تریداد احساسی

تیپ های احساسی: ۲ – ۳ – ۴

آنان دغدغه‌ی خودانگاره (وابستگی به خود کاذب یا شخصیت فرضی) دارند و بر این باور اند که داستان‌های مربوط به خودشان و کیفیات مفروض آنان هویت واقعی آن‌هاست. این تیپ‌ها در زیر دفاع ایگوی خود، شرم زیادی را به همراه دارند.

بیشتر را اینجا گوش کنید

درون‌مایه‌ی تریداد غریزی

تیپ های غریزی: ۸ – ۹ – ۱

با حفظ مقاومت در برابر واقعیت (ایجاد مرزهایی برای خود که بر اساس تنش‌های فیزیکی است) سروکار دارند. این افراد معمولاً با پرخاشگری و واپس رانی مشکل دارند. آنها در زیر دفاع ایگوی خود، خشم زیادی را حمل می‌کنند.

بیشتر را اینجا گوش کنید

درون‌مایه‌ی تریداد مغزی

تیپ های فکری: ۵ – ۶ – ۷

آن‌ها دغدغه‌ی اضطراب (کمبود حمایت و راهنمایی را تجربه می کنند) دارند و رفتارهایی را انجام می‌دهند که معتقد اند ایمنی و امنیت‌شان را افزایش می‌دهد. این تیپ‌ها در زیر دفاع ایگوی خود، ترس زیادی را به همراه دارند.

بیشتر را اینجا گوش کنید

تریاد پالمر

این متن در حال ویراش است…

1

2

3

دیدگاه‌ها: ۴ دیدگاه

  • حسن ابراهیمی

    سلام . خیلی سایت مفید وبا ارزشی دارید. فقط لینک ازمون ریسو چرا کار نمیکند؟

    29 نوامبر 2019 / 51 : 00 پاسخ
    • Amin Alirezaee
      پاسخ به دیدگاه حسن ابراهیمی
      سلام . خیلی سایت مفید وبا ارزشی دارید. فقط لینک ازمون ریسو چرا کار نمیکند؟

      سلام دوست عزیز، مجددا آزمون فعال شد.
      امیدواریم برای شما مفید باشد

      3 آوریل 2020 / 59 : 14 پاسخ
  • عسل

    سایتتون خیلی جالب و جذاب بود ممنونم

    2 آوریل 2020 / 31 : 19 پاسخ
  • مسعود

    با سلام
    چرا در مورد بالهای تیپ ۸ مطلب نذاشتید.
    یا باز نمیکنه
    با تشکر

    12 ژوئن 2021 / 07 : 03 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *