چگونه انیاگرام به ما کمک می‌کند؟

ما شبیه به زندانیانی در یک سلول محافظ نشده هستیم که هیچ‌کس محدودیتی برخلاف اراده‌ی ما به ما تحمیل نمی‌کند. اگر ما بتوانیم کلید را پیدا کنیم، می‌توانیم در را باز کرده و آزاد باشیم. ما زندانی ایگوی خود هستیم، با ترس‌های خود به زنجیر کشیده شده‌ایم و از وضعیت خود رنج می‌بریم.

 هیچ کسی مانع ما نمی شود که جستجوی کلیدی که می‌تواند ما را آزاد کند را آغاز کنیم اما باید بدانیم که آن کلید را در کجا جستجو کنیم. با انیاگرام ما یک شاه کلید پیدا خواهیم کرد که می‌تواند درهای بسیاری را باز کند.

در این مقاله به بررسی  چند نکته‌ی بسیار مهم درباره کاربردهای اصلی انیاگرام می‌پردازیم، مبحث خودشناسی و شناخت عمیق‌تر دیگران. چرا که با شناخت خود به رشد و توسعه‌ی فردی دست خواهیم یافت و زمانی که درک بهتری نسبت به دیگران داشته باشیم تعامل سازنده‌تری با آنان در روابط کاری، عاطفی و اجتماعی خواهیم داشت.

مهم است که بدانیم چرا و چگونه باید به این شناخت‌های اساسی برسیم و چرایی اهمیت آن را درک کنیم. بنابر این تا پایان این مقاله با ما همراه بمانید.

انیاگرام چه کمکی به ما می‌کند؟

انیاگرام به ما کمک می‌کند تا سازوکاهای محدود کننده‌ی شخصیت خودمان را رها کنیم، به طوری که بتوانیم تجربه کنیم که واقعا چه کسی هستیم و از عادت‌های هیجانی، تمایلات اختلال یافته و کشمکش‌های درونی خود آزاد شویم. ما نیاز داریم که فرایندهای تغییر و تحول را درک بکنیم و نقش خودمان را در آن بفهمیم. انیاگرام نقشه‌ی ارزشمندی از 9 دیدگاه، 9 سیستم ارزشی و 9 مسیر بودن در دنیا را نشان ما می‌دهد.

پیام اصلی این است که شخصیت ما از چه چیزی ساخته شده است؟ انیاگرام خاطرنشان می‌کند که چه چیزی برای رشد، تغییر و تحول واقعی ما مورد نیاز است. این مکتب شخصیت‌شناسی نشان می‌دهد که چگونه و چرا در مسیر رشدمان، متوقف و محدود شده‌ایم. انیاگرام به اشتیاق‌های معنوی ما پاسخ ارائه می‌کند. نشان می‌دهد که چگونه شخصیت ما برای ما محدودیت ایجاد کرده است. مسیر رشد ما کدام است و موفقیت واقعی در کجا یافت می‌شود.

انیاگرام کجا استفاده می‌شود؟

ما باور داریم که اگر انیاگرام درست درک شود، می‌تواند اثر مثبت خارق‌العاده‌ای در جهان امروز داشته باشد. خیلی از دانشجویان و خوانندگان ما گزارش داده اند که انیاگرام به آن‌ها کمک کرده است تا معنویت را دوباره کشف کنند. دو حوزه‌ی اصلی که در آن‌ها، انیاگرام مورد استفاده قرار می‌گیرد عبارت اند از: خودشناسی (مشاهده‌ی خودمان به صورتی که واقعا هستیم) و درک و شناخت دیگران (تا روابط سازنده‌ای با آنان داشته باشیم.)

درست‌ترین استفاده از انیاگرام می‌تواند برای درک و شناخت خودمان باشد. که ما ترس‌ها و تمایلات خود را بفهمیم. به توانایی‌ها و ضعف‌ها و به سازوکارها و اضطراب‌های خود آگاه باشیم. چگونگی عکس‌العمل در ناکامی‌ها و نومیدی‌ها را بفهمیم. بدانیم که ظرفیت‌های حقیقی و توانایی‌های بزرگ ما چه چیزهایی هستند تا به جای قضاوت‌های اشتباه و پندارهای کاذب، کارهای خود را بر اساس آن‌ها تنظیم کنیم.

مزیت شناخت خود با انیاگرام

اگر ما به کمک این سیستم، خودمان را مشاهده کنیم، به صورت مکرر با خودمان آشنا خواهیم شد، مخصوصا اینکه چگونه از خود واقعیمان فرار می‌کنیم و چرا این کار را انجام می‌دهیم. همچنین ممکن است ما خیلی چیزها را کشف کنیم که ما را ناراحت کند. این مهم است که خودمان را به خاطر چیزی که کشف خواهیم کرد سرزنش یا قضاوت نکنیم. ما بیش از پیش به صورت آشکار می‌فهمیم که شخصیت ما، یک شکلی از سازوکار است که ما به دلایل مختلف در دوران کودکی شروع کرده‌ایم و همچنان ادامه می‌دهیم.

این مکتب، کیفیات سالم و متعالی ما را پیشگویی می‌کند، به ما کمک می‌کند شجاعت رهایی از عادت‌های کهنه‌ی خارج از رده را داشته باشیم. برای این کار، سه مرحله وجود دارد. نخست ما نیاز داریم که خودمشاهده‌گری را یاد بگیری تا بتوانیم به صورت عینی ببینیم. دوم آن که کمک می‌کند انگیزه‌های رفتارهای خودمان را دریابیم و سوم، آگاهی یا حضور را باور کنیم، که به فرایندهای تغییر و تحول عمیق دست یابیم و مسیر آن‌ها را تسهیل می‌کند.

مزیت شناخت دیگران با انیاگرام

انیاگرام در مورد شناخت دیگران هم کمک می‌کند. این که آن‌ها چگونه فکر میکنند، ترس و تمایل آن‌ها چیست و چرا اینطور می‌باشد. چه چیزی را ارزشمند می‌دانند و توانایی‌ها و ضعف‌های آنان کدام‌ها هستند. اگرچه ما تمایل داریم فکر کنیم که دیگران اساسا شبیه ما هستند یا باید مانند ما فکر و عمل کنند اما در حقیقت نمی‌توانیم (و قادر نیستیم) که مسیر زندگی را بدون داشتن ایده‌ی درست در مورد این که “چه چیزی به دیگران انگیزه می‌بخشد” طی کنیم. در مورد این که آن‌ها در موقعیت‌های مختلف چگونه عکس‌العمل نشان می‌دهند.

علاوه بر این، در فقدان قضاوت خود در مورد منش و سیرت دیگران ممکن است شدیدا آسیب ببینیم یا مورد سوء استفاده واقع شویم. خیلی از ازدواج‌ها به تلخی و جدایی منجر می‌شوند برای این که افراد، هم خودشان را نمی‌شناسند و هم توان شناخت خوب و کامل از دیگری را ندارند. خیلی احتمال دارد که از رنج‌هایی که به دلیل فقدان خودشناسی و اعمال غیر عاقلانه‌ی خودمان نشات می‌گیرند، با دانش بیشتر در مورد انیاگرام بهبود ببخشیم یا حد اقل از کمیّت و کیفیت آن‌ها بکاهیم.

و در آخر

انیاگرام ابزاری است که با استفاده از آن بتوانیم تفاوت مابین جنبه‌های سطحی‌تر خودمان (شخصیتمان) و جنبه‌های ژرف‌تر طبیعت حقیقی خودمان (جوهر وجودمان) را تمیز دهیم. این تمام چیزی است که وجود دارد ولی با توجه به متعالی و حیرت آور بودن این کار. ایناگرام مانند یک گنجینه است، چیزی ارزشمندتر از هر چیزی که می‌توانیم امیدی به کشفش داشته باشیم.