اعجاز عدد 9 در انیاگرام

انیاگرام به ما کمک می‌کند تا الگوهای رفتاری شخصیت خود را پیدا کنیم. سایه‌ی عادت‌ها و صفت‌های کاذب خود را به شکل سیستماتیک شناسایی کنیم و ری‌اکشن‌های ناخوداگاه را مطابق مرکز هوش غالب خود (فکری، احساسی یا غریزی) تحلیل نماییم. هر رویکرد از این مراکز سه‌گانه، یک تیپ شخصیتی را به وجود می‌آورد و 9 تیپ اصلی را سازمان می‌دهد اما باز هم می‌توان جلو رفت. هرکدام از این 9 تیپ دارای یک شور هیجانی منحصر به فرد است که افراد به سه شکل می تواند با آن مواجه شوند.

پس از دل هر تیپ اصلی، سه تیپ فرعی نیز منشعب می‌شود و در مجموع میان دایره انیاگرام، ما را به 27 تیپ فرعی می‌رساند. در این مقاله که برگرفته از “دفتر چهارم راهنمای رشد و توسعه بر اساس آموزه‌های انیاگرم: نقشه‌ی شخصیت انیاگرم” است، به نمودهای باستانی و امروزی عدد 9 خواهیم پرداخت و رابطه‌ی آن را با انیاگرام بررسی خواهیم کرد. برای داشتن اطلاعات کامل‌تر و مفصل‌تر در این باره می‌توانید از طریق دکمه‌ی زیر نسبت به تهیه‌ی این کتاب اقدام نمایید.

در حکمت و ریاضیات

با نگاهی حکمت‌گرایانه می توان عدد 9 را به عنوان مرزی بین ماهیت زندگی اسنان (آن گونه که به واسطه‌ی شخصیتش تجربه می کند) و بی‌نهایتی فراتر از دایره‌ی بینش او معرفی کرد. 9 عددِ تکمیل کننده و پایان است. چرخه‌ی 9 ماه‌ی تکمیل جنین در بدن مادر و سپس ظهور پدیده‌ی شگفت انگیز تولد، یکی دیگر از جنه‌هایست که ماهیتی قدسی به این عدد داده است. در انیاگرام نیز عدد 9 از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

9 در ریاضیات آخرین عدد هر سلسله‌ای از اعداد است. ما می‌دانیم که بعد از ۹ با تسلسل جدیدی از اعداد مواجه خواهیم بود. مثلا بعد از خود 9 وارد اعداد غیر تک رقمی می‌شویم و بعد از 999 به وادی اعداد چهار رقمی می‌رسیم. نیکولا تسلا نیز این عدد را به عنوان یکی از سه عددی معرفی کرد که راز هستی را فاش می‌نماید. در انیاگرام نیز عدد 9 کامل کننده‌ی چرخه‌ی دیاگرام این مکتب شخصیت‌شناسی است. جایی که چرخش به دور دایره شروع شده و پایان می‌یابد.

در یونان باستان

یونانیان باستان ۹ را افق می‌نامیدند. عدد ۹ برای آنان همچنین نشان دهنده‌ی چیزی بود که عناصر ماهوی هر رویداد را در یک کل محصور با هم پیوند می‌دهد. در نمودار انیاگرام نقطه‌ی راس 9 ، منحصر به فرد است زیرا این نقطه، آغاز و پایان چرخه را نشان می‌دهد، چیزی که شکل کل را ارائه می‌دهد. این خواستگاه و هدفیست که باید محقق شود. ما می‌توانیم همبستگی‌های زیادی بین 9 تیپ انیاگرام و عناصر خاصی از حکمت یونانی را که ار اشکال مختلف متون کلاسیک یافت می‌شوند پیدا کنیم.

در اودیسه‌ی هومر

این شعر حماسی به قلم هومر، بر اساس 9 سرزمین متفاوتی است که اودیسئوس در طول تلاش خود برای بازگشت به منزل پس از جنگ تروا از آن‌ها بازدید می‌کند. هر یک از این 9 سرزمین موانعی را به وجود می‌آورند که اودیسئوس برای ادامه‌ی سفر به منزل باید بر آن‌ها غلبه کند. این سفر کهن‌الگویی استعاره‌ای از سفر درونی رشد شخصی به سمت مرکز دایره یا خود واقعی در انیاگرام است. به طور شگفت انگیزی ویژگی‌های 9 سرزمین قصه و کاراکترهایش دقیقا مطابق رفتارهای 9 شخصیت توصیف شده در انیاگرام است.

اشعار حماسی هومر در 8 قرن قبل از میلاد مسیح قدیمی‌ترین و مهم‌ترین آثاثر مکتوب در اروپاست. مایکل گلدبرگ می‌نوسد: سبک‌های انیاگرام خیلی قدیمی هستند. ]گویا[ هومر به صورت اساسی با 9 درون مایه‌ی اصلی (همانطور که امروز به عنوان مکتب شخصیت شناسی ایناگرام می‌شناسیم) آشنایی داشته باشد. اودیسئوس هر کدام از قلمروهای انیاگرام را به صورت دقیق، برعکس ترتیب عددی سیر می‌کند. به معنی که ابتدا از تیپ 9 شروع کرده و سپس به 8 بعد از آن 7 و به همین ترتیب تا تیپ 1 می‌رسد.

در کابالا و ادیان

در تعالیم قدیمی مکتب کابالا، جوهر ملکوت ناشناخته در نموداری به نام “درخت زندگی” به تصویر کشیده شده است. این درخت دارای 10 سیفروت یا دوایری است که بیانگر اصول ملکوت هستند. 9 تای آن‌ها مستقیما به 9 کهن‌الگوی انیاگرام مطابقت دارد. سیفروت پایانی در بالای نمودار کابالا قرار می‌گیرد و روح مسیح (موعود) را منعکس می‌کند و بینابر این به شخصیت انسان مربوط نمی‌شود بلکه ذات دیگری را نمایش می‌دهد.

در مذهب مسیحیت نیز گناهان کبیره با این که تعداد 7 عدد هستند اما به دلیل منطبق بودن همه‌ی آن‌ها با گناهان (شور هیجانی) انیاگرام به نظر می‌رسد از آن الهام گرفته و برداشت شده و تقلیل یافته است. از اسناد تاریخی اینطور به نظر می‌رسد که روحانیونی ملقب به “پدران صحرا” در جنوب مصر که تحت تاثیر آموزه‌های نوافلاطونیان بوده اند، اندیشه‌های انیاگرامی را با اندکی دخل و تصرف به آئین مسیحیت وارد کرده اند.

خوده 9 مضربی از 3 است.

خرد پشت انیاگرام بر آن است که انسان‌ها، موجودات سه مغزی (دارای سه نوع هوش) هستند. این مراکز بیانگر سه حالت ادراک، پردازش و ابراز هستند. عملکرد هر مرکز، دارای مزایا و معایبی است. راه‌هایی که به ما کمک می‌کند تا دنیای اطراف خود را به روش تیپ شخصیتی خود تفسیر کنیم و با آن تعامل داشته باشیم و راه‌هایی که می‌تواند ما را از مسیر خود منحرف کند.

گرجیف می‌نوسد: “موجوداتُ بسته به جایگاهشان در تکاملُ به تک مغزی، دو مغزی و سه مغزی تقسیم می‌شوند و انسانُ یک موجود متکامل و سه مغزی است. این سه مغز عبارت اند از مرکز ذهنی، مرکز هیجانی و مرکز تحرک.” بعد از او، “ایچازو” و “ناراهنو” معلمانی بودند که از هر یک از این سه مرکز، سه تیپ شخصیتی مجزا بیرون کشیدند و به آموزه‌های انیاگرام افزودند.

و در آخر

اینطور که به نظر می‌رسد عدد 9 که به عنوان یک شاخصهی اصلی در دیاگرام انیاگرام استفاده و تعریف شده است، بی‌جهت منتحب نگردیده و منبای ریاضی، اعتقادی، جهان‌شناختی و حکیمانهای دارد که با واقعیت تیپ‌شناسی شخصیت بشر نیز همخوانی بی نظیری دارد. قدرت انیاگرام در بیان بسیار دقیق الگوهای تکرار شونده سیستماتیک و اتوماتیک مرتبط با شخصیت‌های 9گانه‌ای است که تعریف می‌کند. انیاگرام برای هر یک از 9 تیپ خود یک شور هیجانی، یک مرکز توجه و یک سری از مجموعه خصایص دیگر را تعریف می کند که تجمیع آن‌ها شخصیت را شکل می‌دهد. برای هر یک از این تیپ‌های شخصیتی فاکتورهای بسیاری بر شمرده شده که برای دانستن هرچه کامل‌تر آن‌ها با انیاتایپس همراه بمانید.