سوء تفاهم بین تیپ ۲ و تیپ ۹

مقدار زیادی شباهت مابین این تیپ ها وجود دارد. هر دو اهل ارتباطات بین فردی هستند، هر دو علاقه دارند نیازهای دیگران را قبل از نیازهای خود برآورده کنند، هر دو به خدمتگزاری به دیگران باور دارند، هر دو مسائل را مثبت می بینند، و موارد دیگر. با وجود این، تفاوت های قابل ملاحظه ای مابین آن ها وجود دارد.  

     معمولاً این نُه های متوسّط هستند که به اشتباه فکر می کنند که دو هستند؛ به ندرت تیپ دوهای متوسّط چنین اشتباهی را مرتکب می شوند. بعضی نُه های متوسّط (مخصوصاً خانم ها) دوست دارند دو باشند برای این که فکر می کنند که تیپ دو، دوست داشتنی است، و چون این نُه ها خودشان را دوست داشتنی می بینند، احساس می کنند که بنابراین باید دو باشند. امّا البته که دوست داشتنی بودن محدود به دوها نمی شود، و تیپ های دیگر (شامل نُه ها) هم به صورت مساوی ظرفیّت دوست داشتنی بودن دارند. مانند ویژگی های عمومی دیگر که برای همه ی تیپ ها مشترک هستند (مثل پرخاشگری و اضطراب)، عشق، از یک تیپ به تیپ دیگر به صورت متفاوتی ابراز می شود و باید تمییز داده شود.

     در حقیقت، راهی که دوها و نُه ها نسبت به دیگران عشق می ورزند، متفاوت است. نُه ها بی خیال هستند، به ندرت بر خودشان تمرکز دارند. آن ها فروتن و متواضع هستند، به لحاظ هیجانی از حامی بودن نسبت به دیگران کاملاً راضی هستند بدون این که انتظار توجّه و یا تقدیر داشته باشند. البته، وقتی که نُه ها می خواهند احساس برگشت عشقشان را داشته باشند، آن ها در مورد آن صبور هستند و در مقایسه با دوها انتظار پاسخ کمتری دارند. (مقداری از این به این خاطر است که نُه ها در اصل نمی خواهند کسی مزاحم آن ها شود یا آن ها را بیشتر تحت تأثیر قرار دهد – آن ها تلاش می کنند در ارتباط با دیگران باقی بمانند در عین حال که به درون خود عقب نشینی کرده اند تا احساس کنند غیروابسته و در امان هستند.) نُه های متوسّط تمایل دارند دیگران را آرمان سازی کنند و با ویرایش آرمانی و رومانتیک شخص مورد نظر عشق ورزی کنند تا با خود حقیقی او. دوهای متوسّط، در سمت دیگر، احساس دقیقی از دیگران و آسیب ها، نیازها، و نقطه ضعف های آن ها دارند. دوها ممکن است به این مشخصات به عنوان راهی برای نزدیک شدن به دیگران، و همچنین به عنوان راهی برای مورد نیاز بودن، تمرکز کنند.

     برعکس نُه های متوسّط، دوهای متوسّط در مورد هویّت های خود کاملاً تیز بین هستند. اگرچه آن ها خیلی همدل هستند، ولی خیلی فروتن و متواضع یا سازگار نیستند. به جای بی خیال بودن، آن ها کاملاً از احساسات و فضائل خودشان آگاه هستند و علاقمند هستند در مورد آن ها صحبت بکنند.

     در بهترین حالت، دوهای سالم می توانند مثل نُه های سالم، فداکار و متواضع باشند، اما، در لایه های متوسّط، تفاوت معنی داری وجود دارد: دوها نیاز دارند که مورد نیاز باشند، آن ها می خواهند در زندگی دیگران مهم باشند، و آن ها می خواهند دیگران برای تأیید، راهنمایی، و پند و اندرز به آن ها مراجعه کنند. دوهای متوسّط تقریباً «چشم طمع به دیگران دارند»، و همیشه زیرکانه در خطر ترغیب دیگران برای وابسته بودن به خودشان هستند. آن ها تمایل دارند کارهای مردم را انجام دهند تا افراد از خودگذشتگی، خوبی زیاد، و دوست داشتنی بودن آن ها، حس خوبی داشته باشند. برعکس نُه های متوسّط (که در تعارض با دیگران ساکت و کم حرف می شوند و عکس العمل های کمتری نشان می دهند)، دوهای متوسّط تردیدی ندارند که به دیگران بگویند که چقدر خودپسند هستند یا به روش های مختلف به دیگران اطلاع دهند که چقدر به آن ها بدهکار هستند. خلاصه، هرچقدر بیشتر ناسالم شوند، ایگوی دوها متورّم می شود و بیشتر خودستاینده و پرخاشگر می شوند، در صورتی که در این حالت ایگوی نُه ها بیشتر فروتن، کناره گیر، و پراکنده می شود.

     نُه های سالم، فضای امنی را برای دیگران ایجاد می کنند. آن ها آسان گیر و خوش برخورد هستند، برای این که دیگران احساس امنی با آن ها داشته باشند. تقریباً هیچ تمایلی در نُه های سالم وجود ندارد که دیگران را زیرکانه به کار بگیرند یا آن ها را وادار کنند احساس گناه کنند به خاطر این که به آن ها جواب نداده اند. (نُه های سالم خیلی صبور و فروتن هستند – ویژگی هایی که دوها باید از آن ها یاد بگیرند.) آن ها کمتر از دوها علاقمند هستند راه خود را به خاطر دیگران کج بکنند. برعکس، دوهای سالم، علاقمند هستند داخل گود شوند و واقعیّات ملموس را ببینند و به دیگران در موقعیّت های مشکل کمک بکنند. آن ها انرژی و قدرت پایداری دارند که نُه های متوسّط فاقد آن هستند.

علاوه بر این، کمکی که دوهای سالم انجام می دهند، تمرکز مستقیم و شخصی دارد: آن در پاسخ عکس العمل و نیازهای شماست. در حالت کلی، دوها مسیری طولانی را همراه دیگران هستند، در صورتی که نُه ها در عین حال که برای دیگران آرزوی خوشبختی دارند، آن ها به جای کمک های عملی، پیشنهادهای راحت افزا و اطمینان دهنده ای را می دهند. (مخصوص بودن عشق دوهای سالم چیزی است که نُه های سالم می توانند یاد بگیرند.) شباهت ها و تفاوت های مابین این دو تیپ می تواند با مقایسه ی شخصیّت های زیر دیده شود: النور روزولت و لیلین کارتر (دوها) با لیدی برد جانسون و بتی فورد (نُه ها).

برچسب ها