تیپ 2 اجتماعی: جاه‌طلب

2 اجتماعی اغواگر محیط‌ها و گروه‌ها است. این تیپ 2 بالغ‌تر است و غرور در او آشکارا دیده می‌شود. تصویری از تاثیرگذار بودن و شخصیت فوق‌العاده‌ای را که شایسته‌ی تحسین است پرورش می‌دهد. نام جاه‌طلب نشان‌دهنده‌ی تمایل این شخص به «در اوج» بودن و دریافت مزایا و منافع است. او می‌بخشد تا بیشتر بگیرد و همیشه هنگام ابراز سخاوت، دارای زاویه‌ی استراتژیک است.

مطالب بیشتر را اینجا گوش کنید

درباره‌ی تیپ‌های فرعی

در انیاگرام، شورهای هیجانی نٌه‌گانه‌ای برای هر تیپ شخصیتی وجود دارد و نحوه‌ی مواجهه با این شور در هر یک از ما، توسط یکی از سه غریزه‌ی اصلی (بقای فردی، اجتماعی و یک‌به‌یک) پاسخ داده می‌شود. همین امر موجب تولید سه زیرمجموعه در هر تیپ می‌شود. تفاوت‌هایی که تیپ فرعی ما را از دیگر تیپ‌های فرعی جدا می‌کند. انیاگرام به ما می‌آموزد که فارغ از تیپ اصلی شخصیت ما (1 تا 9)، از این سه حالت (بقای فردی، اجتماعی و یک‌به‌یک) یکی بیشتر از بقیه دغدغه‌ی اصلی ما است و باعث تفکیک تیپ‌های فرعی تیپ اصلی می‌شود.

1. بقای فردی: تمرکز اولیه‌ی غریزه‌ی حفاظت یا بقای فردی بر روی بقای فیزیکی، نگهداری و تغذیه است. مسائلی مثل امنیت، رفاه اقتصادی و آسایش فردی می‌تواند مورد فوکوس تیپ‌های بقای فردی باشند.

2. اجتماعی: غریزه‌ی اجتماعی بر روابط ما با دیگران به عنوان یک گروه یا با کل جامعه متمرکز است. ایجاد پیوندهای اجتماعی ایمن، تعاملات جمعی سازنده و موفقیت‌های گروهی در این تیپ فرعی پر رنگ هستند.

3. یک‌به‌یک: تمرکز اصلی این غریزه‌، بر روابط میان‌فردی و نیاز ما به هماهنگی یا همخوانی با دیگری است. این تیپ فرعی شدیداً به تجربه‌های “صمیمانه” اهمیت می‌دهد و ارتباطات پر انرژی را خواستار است.

تیپ‌های فرعی منشعب از تیپ 2

تیپ 2 هم مانند همه‌ی تیپ‌های دیگر انیاگرام، به سه تیپ فرعی تقسیم می‌شود. شور هیجانی این تیپ “غرور” است و نحوه‌ی مواجهه با این خشم، از دیدگاه‌های فردی، جنسی و اجتماعی، سبب بروز تفاوت‌هایی گاه کوچک و گاه بزرگ‌تر، در میان تیپ‌های فرعی آن می‌شود. دیدن غرور 2 بقای فردی به عنوان “ضد تیپ” چندان آسان نیست اما دو جنسی غرور خود را در انتظاری که به واسطه‌ی خدماتش دارد بروز می‌دهد و غرور 2 اجتماعی، در رضایت از تسخیر و کنترلگری نمود پیدا می‌کند.

تیپ 2 بقای فردی: امتیاز (ضد تیپ)

متمرکز بر  خود

2 های بقای فردی، به دنبال کسب تایید از طریق دلربایی و جوان‌پسند بودن هستند. آن‌ها گرایش کمتری به بخشیدن دارند و با کمک کردن، گرانبارتر می‌شوند، افراد این تیپ فرعی دیگران را محسور می‌کنند تا  نظر آن‌ها را به عنوان راهی برای مراقبت از خودشان جلب نمایند. نسبت به دو تیپ فرعی دیگر 2، خودپسندتر، بازیگوش‌تر و غیرمسئولانه‌تر هستند و نسبت به برقراری رابطه با دیگران ترسوتر و دوسوگراتر می‌باشند.

تیپ 2 یک‌به‌یک: اغواگری/پرخاشگری

متمرکز بر رابطه

2 های یک‌به‌یک، از طریق سخاوتمندی و جذاب بودن، تأیید دیگران را کسب می‌کنند. آن‌ها بر جذابیت شخصی و وعده‌های حمایتی خود تأکید دارند تا دیگران را وادار کنند که آن‌ها را دوست داشته باشند و کارهایی را برای ایشان انجام دهند. این افراد، هیجانی‌تر و پرشورتر از دو تیپ فرعی دیگر 2 هستند.

تیپ 2 اجتماعی: جاه‌طلبی

متمرکز بر گروه

2 های اجتماعی، از طریق قدرت‌نمایی، شایستگی و تأثرگذار بودن به دنبال کسب تأیید دیگران هستند. آن‌ها بیشتر به عنوان یک شخص قدرتمند و رهبر مانند، مسئولیت کارها را بر عهده می‌گیرند و به عنوان راهی برای اثبات ارزش خود برای مخاطبان بزرگ‌تری، نقش بازی می‌کنند.

در  تیپ  2  اجتماعی، شور هیجانی غرور در قالب خرسندی از چیره شدن بر دیگران تجلی می‌یابد. برای بیدار کردن یک شور هیجانی بزرگ ممکن است نیاز قابل توجهی به پرورش هوش یا تظاهر به آن وجود نداشته‌باشد؛ اما برای  2 اجتماعی هرگز قابل تحمل ‌نیست که احمق به نظر برسد.  نیازمند آن است که برای خود  کسی باشد باشد و برای کسی بودن می‌بایست از ذهن خود بیشتر بهره‌ بگیرد. او به عنوان شخصی که می‌خواهد فردی مهم باشد تا غرور خود را تقویت کند، باید توانایی اغوا کردن  محیط اجتماعی پیرامونش را نیز داشته‌باشد؛ به گونه‌ای که با اغوا کننده بودن در گروه‌ها، موجودی متمایز و نه تنها فردی برتر بلکه حتی به فردی بهره‌مند از استعداد رهبری مبدل شود. 

ایچازو در این مورد از “جاه‌طلبی” سخن به میان می‌آورد اما شاید بتوان گفت که این کار به منظور داشتن شور هیجانی برای بالاتر بودن در مفهومی خاص است و به واسطه‌ی این بالاتر بودن، از نفوذ و مزایایی  برخوردار می‌شود. این ویژگی، تیپ شخصیتی افرادی است که خود را به همه‌ی جهان، بزرگ و مهم جلوه می‌دهند؛ به‌خلاف 2 دو جنسی که عمدتاً علاقه‌مند است تا برای شریک زندگی (پارتنر)  خود مهم باشد و یا 2 بقای فردی که خودش مهم‌ترین است.