هیچ محصولی در سبد خرید نیست.
3 های اجتماعی از طریق تمایل به دیده شدن و تاثیرگذاری بر مردم، خودفروشی را به نمایش میگذارند. آنها از بودن روی صحنه در کانون توجه لذت میبرند. 3 های اجتماعی میدانند که چگونه از نردبان اجتماعی بالا روند و به موفقیت برسند. اینها رقابتیترین و پرخاشگرترین 3 ها هستند. آنها یک نیاز پیشران برای خوب به نظر رسیدن دارند و دارای ذهنیت جمعی و فروش محور هستند.
در انیاگرام، شورهای هیجانی نٌهگانهای برای هر تیپ شخصیتی وجود دارد و نحوهی مواجهه با این شور در هر یک از ما، توسط یکی از سه غریزهی اصلی (بقای فردی، اجتماعی و یکبهیک) پاسخ داده میشود. همین امر موجب تولید سه زیرمجموعه در هر تیپ میشود. تفاوتهایی که تیپ فرعی ما را از دیگر تیپهای فرعی جدا میکند. انیاگرام به ما میآموزد که فارغ از تیپ اصلی شخصیت ما (1 تا 9)، از این سه حالت (بقای فردی، اجتماعی و یکبهیک) یکی بیشتر از بقیه دغدغهی اصلی ما است و باعث تفکیک تیپهای فرعی تیپ اصلی میشود.
1. بقای فردی: تمرکز اولیهی غریزهی حفاظت یا بقای فردی بر روی بقای فیزیکی، نگهداری و تغذیه است. مسائلی مثل امنیت، رفاه اقتصادی و آسایش فردی میتواند مورد فوکوس تیپهای بقای فردی باشند.
2. اجتماعی: غریزهی اجتماعی بر روابط ما با دیگران به عنوان یک گروه یا با کل جامعه متمرکز است. ایجاد پیوندهای اجتماعی ایمن، تعاملات جمعی سازنده و موفقیتهای گروهی در این تیپ فرعی پر رنگ هستند.
3. یکبهیک: تمرکز اصلی این غریزه، بر روابط میانفردی و نیاز ما به هماهنگی یا همخوانی با دیگری است. این تیپ فرعی شدیداً به تجربههای “صمیمانه” اهمیت میدهد و ارتباطات پر انرژی را خواستار است.
تیپ 3 هم مانند همهی تیپهای دیگر انیاگرام، به سه تیپ فرعی تقسیم میشود. شور هیجانی این تیپ “خودفروشی” است و نحوهی مواجهه با این خودفروشی، از دیدگاههای فردی، یکبهیک و اجتماعی، سبب بروز تفاوتهایی گاه کوچکتر و گاه بزرگتر، در میان تیپهای فرعی آن میشود. 3 بقای فردی به عنوان یک “ضد تیپ”، خوب بودن و خوب به نظر رسیدن را با خودفروشی و خودفریبی متضاد میبیند. در تیپ 3 یکبهیک این خودفروشی، نه به اندازهی بقای فردی کم است و نه به اندازهی اجتماعی زیاد اما 3 اجتماعی خودفروشی بسیار زیادی در عرصههای عمومی دارد و به هر قیمت سعی میکند عالی به نظر برسد.