تیپ 5 اجتماعی: توتم

در این 5، طمع با دانش مرتبط شده است. تشنگی برای داشتن اطلاعات متعدد. 5های اجتماعی در پژوهش برای معانی غایی مشغول می‌شوند تا از تجربه زندگی به عنوان چیزی بی‌معنی اجتناب کنند. آنان قهرمانانی برای زندگی کردن هستند و از سلسله مراتب اجتماعی بسیار آگاه. همانطور که از کلمه توتم پیداست، آن‌ها می‌خواهند یکی از چهره‌های قطب توتم باشند. توتم نماد یا مظهری است که نماینده یک خانواده یاگروه اجتماعی است و این همان چیزی است که یک پنج اجتماعی در سایه آن زندگی می‌کند و همچنین می‌خواهد باشد.

مطالب بیشتر را اینجا گوش کنید

درباره‌ی تیپ‌های فرعی انیاگرام

در انیاگرام، شورهای هیجانی نٌه‌گانه‌ای برای هر تیپ شخصیتی وجود دارد و نحوه‌ی مواجهه با این شور در هر یک از ما، توسط یکی از سه غریزه‌ی اصلی (بقای فردی، اجتماعی و یک‌به‌یک) پاسخ داده می‌شود. همین امر موجب تولید سه زیرمجموعه در هر تیپ می‌شود. تفاوت‌هایی که تیپ فرعی ما را از دیگر تیپ‌های فرعی جدا می‌کند. انیاگرام به ما می‌آموزد که فارغ از تیپ اصلی شخصیت ما (1 تا 9)، از این سه حالت (بقای فردی، اجتماعی و یک‌به‌یک) یکی بیشتر از بقیه دغدغه‌ی اصلی ما است و باعث تفکیک تیپ‌های فرعی تیپ اصلی می‌شود.

1. بقای فردی: تمرکز اولیه‌ی غریزه‌ی حفاظت یا بقای فردی بر روی بقای فیزیکی، نگهداری و تغذیه است. مسائلی مثل امنیت، رفاه اقتصادی و آسایش فردی می‌تواند مورد فوکوس تیپ‌های بقای فردی باشند.

2. اجتماعی: غریزه‌ی اجتماعی بر روابط ما با دیگران به عنوان یک گروه یا با کل جامعه متمرکز است. ایجاد پیوندهای اجتماعی ایمن، تعاملات جمعی سازنده و موفقیت‌های گروهی در این تیپ فرعی پر رنگ هستند.

3. یک‌به‌یک: تمرکز اصلی این غریزه‌، بر روابط میان‌فردی و نیاز ما به هماهنگی یا همخوانی با دیگری است. این تیپ فرعی شدیداً به تجربه‌های “صمیمانه” اهمیت می‌دهد و ارتباطات پر انرژی را خواستار است.

تیپ‌های فرعی منشعب از تیپ 5

تیپ 5 هم مانند همه‌ی تیپ‌های دیگر انیاگرام، به سه تیپ فرعی تقسیم می‌شود. شور هیجانی این تیپ “طمع” است و نحوه‌ی مواجهه با این طمع، از دیدگاه‌های فردی،  یک‌به‌یک و اجتماعی، سبب بروز تفاوت‌هایی گاه کوچک‌تر و گاه بزرگ‌تر، در میان تیپ‌های فرعی آن می‌شود. 5 بقای فردی طمع خود را معطوف به مادیات و خصوصا پول می‌کند، او تبدیل به جمع کننده می‌شود. 5 یک‌به‌یک، طمع را در غالب جستجو برای یافتن عشق ایده‌آل و معمولا رمانتیک به نمایش می‌گذارد و 5  اجتماعی، طمع خود را تبدیل به ولع دانش و مهارت می‌کند و هرچه بیشتر می‌داند حس نادانی بیشتری خواهد داشت.

تیپ 5 بقای فردی: پناهگاه

متمرکز بر  خود

 های بقای فردی، عمدتاً بر حفظ مرزندی‌های مثبت با دیگران تمرکز می‌کنند. آن‌ها دوستانه و گرم هستند و تمایل دارند یک فضای خصوصی داشته باشند تا زمانی که می‌خواهند تنها باشند، بتوانند در آنجا کناره‌گیری (عزلت) اختیار کنند.

تیپ 5 یک‌به‌یک: اعتماد (ضد تیپ)

متمرکز بر رابطه

5 های یک‌به‌یک، بیشتر از 5 های دیگر به برقراری رابطه با افراد دیگر در شرایط مناسب نیاز دارند. این 5 ها بیشتر با هیجانات درونی خود در تماس هستند، اگرچه ممکن است آن را به روی چهره‌ی خود نشان ندهند.

تیپ 5 اجتماعی: توتم

متمرکز بر گروه

5 های اجتماعی، از متخصص شدن در زمینه‌ی موضوعات خاصی که با آن‌ها علاقه‌مند هستند لذت می‌برند. همچنین به کسب دانش و رابطه با دیگران از طریق علایق و علل اینتلکچوال (فکری) مشترک تمایل دارند.

در اشاره به شور 5 اجتماعی، ایچازو از واژه‌ی “توتم” استفاده می‌کرد که به نظر بسیار تداعی‌گر است و تصویر خوبی ارائه می‌دهد. تیپ 5 اجتماعی  به چیزی نیاز دارد که مربوط به جهان برین باشد، شبیه به نیاز به موارد اساسی و بزرگ و والا. توتم به طور همزمان هم بلندی را نشان می‌دهد و هم کاراکتر و ویژگی‌های اینکه یک شیء ساخته شده (مصنوع) باشد، نه یک انسان. بلندی توتم، تداعی‌کننده‌ی تمایل این افراد به نگاه کردن به بالا و به سمت ایده‌آل‌ها و همچنین برقراری ارتباط با برجسته‌ترین و برترین افراد است.

بخش تراژدی ماجرا این است که 5 اجتماعی در جستجوی یک ارزش خارق ا‌لعاده، به طور ضمنی زندگی عادی و مردم عادی و معمولی را تحقیر می‌کند. او فقط به اصل و ذات زندگی، اکسیر وجود،    و یا معنای غایی علاقه دارد. ولی در این جهت‌گیری به سمت ستارگان، تبدیل به کسی می‌شود که به زندگی در این پایین، علاقه‌ی چندانی ندارد. بنابراین به دلیل فقر عاطفی که او را از شفقت دور می‌کند، بیش از حد  به فردی معنوی تبدیل می‌شود و این موضوع دقیقاً با دستاورد معنوی که با غنای عاطفی همراه است در تضاد می‌باشد. بدین ترتیب‌ در این کاراکتر،‌ بین آنچه که فوق‌العاده است و آنچه که بی‌معنی است،‌ به شکلی قطبیت به وجود می‌آید که هیچ چیز معنا و ارزش ندارد مگر اینکه به سطحی فوق‌العاده یا جادویی برسد.