تیپ 9 اجتماعی: مشارکت (ضد تیپ)

نه‌های اجتماعی با گروه‌ها جوش می‌خورند. آن‌ها هنگام برقراری اتصال با زندگی درونی خود سخت کوش هستند و تنبلی کمتری نسبت به دیگر تیپ‌های فرعی 9 دارند و به همین خاطر “ضد تیپ” خود هستند. آن‌ها می‌توانند معتاد به کار باشند و نیازهای گروه را بیش از نیازهای خود اولویت‌بندی کنند. آن‌ها در ابراز عقاید خود در جمع‌ها بهتر از 9 های دیگر عمل می‌کنند.

مطالب بیشتر را اینجا گوش کنید

درباره‌ی تیپ‌های فرعی

در انیاگرام، شورهای هیجانی نٌه‌گانه‌ای برای هر تیپ شخصیتی وجود دارد و نحوه‌ی مواجهه با این شور در هر یک از ما، توسط یکی از سه غریزه‌ی اصلی (بقای فردی، اجتماعی و یک‌به‌یک) پاسخ داده می‌شود. همین امر موجب تولید سه زیرمجموعه در هر تیپ می‌شود. تفاوت‌هایی که تیپ فرعی ما را از دیگر تیپ‌های فرعی جدا می‌کند. انیاگرام به ما می‌آموزد که فارغ از تیپ اصلی شخصیت ما (1 تا 9)، از این سه حالت (بقای فردی، اجتماعی و یک‌به‌یک) یکی بیشتر از بقیه دغدغه‌ی اصلی ما است و باعث تفکیک تیپ‌های فرعی تیپ اصلی می‌شود.

1. بقای فردی: تمرکز اولیه‌ی غریزه‌ی حفاظت یا بقای فردی بر روی بقای فیزیکی، نگهداری و تغذیه است. مسائلی مثل امنیت، رفاه اقتصادی و آسایش فردی می‌تواند مورد فوکوس تیپ‌های بقای فردی باشند.

2. اجتماعی: غریزه‌ی اجتماعی بر روابط ما با دیگران به عنوان یک گروه یا با کل جامعه متمرکز است. ایجاد پیوندهای اجتماعی ایمن، تعاملات جمعی سازنده و موفقیت‌های گروهی در این تیپ فرعی پر رنگ هستند.

3. یک‌به‌یک: تمرکز اصلی این غریزه‌، بر روابط میان‌فردی و نیاز ما به هماهنگی یا همخوانی با دیگری است. این تیپ فرعی شدیداً به تجربه‌های “صمیمانه” اهمیت می‌دهد و ارتباطات پر انرژی را خواستار است.

تیپ‌های فرعی منشعب از تیپ 9

تیپ 9 هم مانند همه‌ی تیپ‌های دیگر انیاگرام، به سه تیپ فرعی تقسیم می‌شود. شور هیجانی این تیپ “تنبلی” است و نحوه‌ی مواجهه با این تنبلی، از دیدگاه‌های فردی، یک‌به‌یک و اجتماعی، سبب بروز تفاوت‌هایی گاه کوچک‌تر و گاه بزرگ‌تر، در میان تیپ‌های فرعی آن می‌شود. 9 بقای فردی تنبلی خود را در غالب فیزیکی، نمود پیدا می‌کند، مسائلی مانند افراط در خوردن و خوابیدن، 9 یک‌به‌یک،  شور تنبلی را از طریق ادغام با افراد مهم زندگی خود بیان می‌کند اما 9 اجتماعی به عنوان “ضد تیپ”، با کار زیاد و تلاش سخت سعی می‌کند تا از تنبلی ذاتی‌اش دوری کند.

تیپ 9 بقای فردی: اشتها

متمرکز بر  خود

تیپ 9 یک‌به‌یک: همجوشی

متمرکز بر رابطه

تیپ 9 اجتماعی: مشارکت (ضد تیپ)

متمرکز بر گروه

 تیپ 9 اجتماعی یک شخص خوش‌رو است.  شور این تیپ فرعی مشارکت است. او نیاز دارد تا احساس کند جزئی از یک کل می‌باشد. اما هر کسی که نیاز شدیدی به اقدام برای تبدیل‌شدن به بخشی از چیزی دارد، شخصی است که احساس نمی‌کند جزئی از چیزی است. او تجربه‌ی عدم تطابق و احساس متفاوت بودن را دارد. باور دارد چیزی را که لازم است تا جزئی از گروه یا جامعه باشد ندارد. این احساسات او را به سمت جبران بیش‌ازحد می‌برد و او به‌نوعی سخاوت را با نشان دادن توجه فراوان به دیگران و گروه بیان می‌کند.  کاراکتری است که  برای رفع نیازهای دیگران شده بسیار مجهز شده و تبدیل به یک رهبر خوب می‌شود. بهترین نوع رهبر، در معنای این که یک شخص خوب، سخاوتمند و فداکار در برابر هر نوع مسئولیتی است که دیگران می‌خواهند به او بسپارند.

شور و اشتیاق این افراد برای انجام هر کاری می‌باشد که لازم است انجام شود تا بتوانند عوارض لازم را بپردازند و در گروه پذیرفته شوند. اما این کار نیازمند تلاش بسیاری است: 9 اجتماعی از معتادان به کار   اِنیاگرام هستند. آن‌ها احساس می‌کنند که باید چیزهای بسیاری را به دیگران بدهند اما درعین‌حال باید خوشرو و دلپذیر نیز باشند.