مسیر عدم یکپارچگی و استرس تیپ سه انیاگرام

تیپ سه های پر انگیزه، در حرکت به سمت تیپ نُه به صورت ناگهانی بی‌حال و بی‌تفاوت می‌شوند.

مسیر عدم یکپارچگی [فشار روانی و استرس]

 

تیپ سه های متوسّط، تلاش می‌کنند تا در تمام فعالیت‌های خود مؤثر و کارآمد شوند، و تمایل ندارند تلاش خود را کمتر کنند، مبادا که دیگران از آن‌ها پیشی بگیرند. امّا وقتی که سه‌ها خودشان را ماورای محدودیت‌های خود به اجبار بیندازند، ممکن است استرس باعث شود که آن‌ها شبیه تیپ نُه‌های متوسّط رفتار بکنند. در چنین مواقعی، سه‌ها از فعالیت‌های خود کناره‌گیری می‌کنند، سوار «هواپیمای بدون خلبان» می شوند و خیلی غیرمتمرکز می‌شوند و در ابهام زندگی می‌کنند.

 

آن‌ها ممکن است پرچم خود را پایین بیاورند تا از تعارض‌های بالقوه با دیگران جلوگیری بکنند، امّا می توانند در مواجهه با دیگران به صورت افراطی کم ارتباط و لجوج باشند. اگر استرس آن‌ها به آرامش تبدیل نشود، به طور افزاینده منفعل، تسلیم، و غیرعلاقمند به کار خود می شوند، در اصل موافق جریان حرکت می کنند تا روزها بگذرند.

 

تیپ سه‎های ناسالم، ممکن است به نقطه‎ای برسند که به سادگی نتوانند تلاش‎های خود را جهت دستیابی به انتظارات غیرواقعی خود ادامه دهند. آن‎ها افسرده و غیرپاسخگو می شوند. دیگران سخت می‎توانند باور کنند که این سه همان شخصی است که قبلاً یک موفقیّت‎طلبِ افراطی بوده است. آن‌ها نمایشی از یک فقدان علاقه کامل به خودشان یا چیزهای دیگر هستند.

 

اگر سه‌های ناسالم، مرتکب خلاف کاری شده باشند، اضطراب حاصل شده ممکن است باعث شود که آن‌ها از خودشان به راه‌های زیاد دوری بکنند. به جای احساس کامل آتش اضطراب یا گناه خود، ناگهان به صورت کامل، احساسات خود را «خاموش می کنند». وقتی که آن ها به سمت تیپ نُه می‌روند، سه های ناسالم عمیق، از احساسات خصمانه خود نیز دوری می‌کنند، در نتیجه مثل این که هیچ احساسی ندارند. آن‌ها «مثل مرده می شوند»، و فاقد شخصیّت و کاتاتونیکِ خود می‌شوند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *